فیلتر محصولات

رهگیری سفارش

کد امنیتی

شاخه های بلاگ خبری

کوهنوردی و سفر

کوهنوردی و سفر

تعریف اجمالی از ورزش کوهنوردی 

کوهنوردی یکی از لذت بخش ترین و پر طرفدارترین شکلهای طبیعت گردی و در عین حال ورزشی چالش برانگیز و پر زحمت است.

کوهنوردی، هم زمان با لذتی وصف ناشدنی که از تماشای افق های باز به شما میدهد، به حفظ و بهبود سلامت فیزیکی و روحی شما به بهترین شکل کمک میکند.

.

 آموزش های کوهنوردی

کوه  نوردی یک ماجراجویی تمام عیار است که به هیچ عنوان نباید آن را دست کم گرفت.

علاوه بر آشنایی با نحوه صحیح پیمایش می بایست با مواردی مانند نقشه خوانی، جهت یابی و کار با طناب نیز آشنا بوده و درک درستی نیز از وضعیت آب و هوایی منطقه ای که می خواهید در آن اقدام به کوه یپیمایی کنید داشته داشته باشید.

حتما از سازمان های معتبر و یا دوستانی که تجربه کوهنوردی در محل مورد نظر شما را دارند راهنمایی بگیرید.

.

آماده سازی و برنامه ریزی برای کوهنوردی 

برای آماده سازی و برنامه ریزی صعودتان وقت بگذارید.

اگر برای برنامه ریزی و آماده سازی تان به خوبی وقت بگذارید شانس شما برای صعودی موفق و لذت بخش بسیار بسیار بیشتر خواهد شد.

برای شناخت مسیرهای پاکوب و رایج وقت بگذارید، از دوستانتان کمک بگیرید و یا در اینترنت (با استفاده از منابع مختلف) جستجو کنید.

صرف نظر از اینکه صعودی یک روزه در نزدیکی محل زندگیتان دارید و یا در برنامه ای یک ماهه شرکت می کنید، بسته لوازم کاربردی کاملی به همراه ببرید.

همیشه پیش از شروع کوه نوردی وسایلتان را چک کنید، باور کنید اینکه هنگام صعود متوجه شوید یخ شکن هایتان را جا گذاشته اید اصلا خوب نیست!!

 

کفش مناسب کوهنوردی

در کوهنوردی، کفش شما سرمایه ی شماست!

در تمام  رشته های کوهنوردی اعم از سنگ نوردی ، کوهپیمایی ، جنگل پیمایی و …. کفش، مهمترین و اولین وسیله به حساب می آید.

 

نکات مهم در انتخاب و خرید کفش کوهنوردی :

 ۱- کفش کوهنوردی می بایست ۱ تا ۱/۵ شماره از کفش معمولی شما بزرگتر باشد تا هنگام پایین آمدن به نوک پا فشار نیاورد.

دقت کنید که کفش کوهنوردی به هیچ عنوان جا باز نمی کند !!!

۲- هنگام امتحان کردن کفش جوراب ضخیم بپا کنید و ترجیحا بعد از ظهر (به دلیل تغییر اندازه پا) اقدام به خرید کنید.

۳- پس از پوشیدن کفش و بستن بند آن، روی یک پای خود ایستاده و با پای دیگر خود به دیوار ضربه وارد کنید.

اگر کفش مناسب باشد در این حالت هیچ‌‌گونه ضربه‌ای به طور مستقیم به پایتان وارد نمی‌شود.

۴- مطمئن شوید که کفش از قوزک پایتان محافظت می کند.

۵- پیش از بستن بندها، پایتان را تا جایی که امکان دارد در داخل کفش به قسمت جلو برانید و پنجه‌ی پایتان را کاملاً در جلوی کفش قرار دهید.

در این هنگام باید به اندازه حداقل قطر یک انگشت، پاشنه با انتهای کفش فاصله داشته باشد.

 

تغذیه در کوهنوردی

مطمئن شوید که غذا و آب کافی با خود همراه دارید.

به طور کلی هرچه ارتفاع پیمایش بیشتر می شود باید از خوراکی هایی که نیاز به آب و اکسیژن کمتری دارند استفاده کرد تا از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری شود.

خوراکی های سنگین تر برای جلوگیری از ضعف بدنی هنگام فرود مصرف شوند.

در کوهنوردی حتما مواد دارای کربوهیدرات مانند نان و سیب زمینی مصرف کنید؛ چون کربوهیدراتها به سرعت هضم و سوخت لازم برای ادامه فعالیت را  در اختیار قرار می دهند.

آزاد کردن انرژی از چربی ها در بدن به اکسیژن و آب زیادی نیاز دارد، بنابراین در ارتفاعات بالا از مواد غذایی چرب استفاده نکرده و فواصل زمانی تغذیه تان را طوری تنظیم کنید که بدن از ذخیره چربی هایش بیش از اندازه استفاده نکند.

در طول مسیر آب به مقدار کافی بنوشید تا دچار سرگیجه و ضعف ناشی از دی هیدراته شدن نشوید.

اگر در مسیرهای دور از منابع آبی کوهپیمایی می کنید حتما بیش از مقدار مورد نیاز برای مصرف یک روز با خودتان آب همراه ببرید.

 

بررسی وضعیت آب و هوایی پیش از شروع برنامه

پیش از اینکه دل به دریا بزنید! حتما وضعیت آب و هوایی را چک کنید.

رفتن به سوی قله را همیشه می توان به تعویق انداخت، به ویژه اینکه وقتی در هوای مناسب و مطبوع، کوه نوردی می کنید، هم احتمال موفقیت در دستیابی به ارتفاعات بالا بیشتر است و هم مسلما لذت بیشتری از بودن در کوهستان، خواهید برد.

حتی خیلی ها توصیه می کنند به پیش بینی روز قبل نیز اکتفا نکرده و در صورت امکان هنگام پیمایش نیز وضعیت آب و هوایی چک کنید تا در صورت لزوم وقت و انرژی کافی برای عقب نشینی داشته باشید.

 

لوازم اورژانس و ضروری کمکی همراه ببرید

در کوه نوردی بسیاری از حوادث و صدمات به این دلیل اتفاق می افتد که کوهنوردان قدرت نیروهای طبیعی در کوه را دست کم می گیرند و یا بیش از اندازه به قوای خویش اطمینان داشته و جانب احتیاط را رعایت نمی کنند.

اینگونه آسیب دیدگی ها که عمده ی لحظات ناگوار را در کوهستان تشکیل می دهند، کاملا قابل پیشگیری هستند.

همیشه (بویژه در مناطق بکرتر) کمک های اولیه و وسایل ضروری اضافه همراه ببرید،

شاید به نظرتان نیاید، اما گاهی داشتن یک جفت دستکش اضافه  می تواند جانتان را نجات بدهد.

اگر در برنامه های پرمخاطره شرکت می کنید می توانید پناهگاه های انفرادی سبک و کم جا را با خود همراه ببرید. 

 

مهارت های نجات و کارهایی که در موارد خطر باید انجام داد

مسلما تصمیم گیری، هنگام مواجهه با خطر و آسیب دیدگی در شرایطی پر از استرس انجام می شود.

بنابراین احتمال اینکه این تصمیم گیری ها غلط بوده و به بدتر شدن اوضاع منجر شوند زیاد خواهد بود.

یک فرد کاملا آموزش دیده کسی است که در این شرایط بدون نیاز به فکر کردن عمل می کند.

کسانی که گمان می کنند که حادثه بدی رخ نخواهد داد، هنگام قرار گرفتن در چنین شرایطی به دلیل نداشتن آمادگی روانی ممکن است تصمیمات بسیار بدی  را اجرا کنند.

بنابراین حتی در ساده ترین مسیرها نیز هیچ وقت حادثه را از خودتان دور نبینید.

 

در مواقع خطر باید به نکات زیر توجه داشت

     ۱- آرام باشید. عجله ممکن است یک اتفاق بد کوچک را به فاجعه ای تمام قد تبدیل کند.

     ۲- یک برآورد کلی و سریع از آسیب ها و تلفات به دست بیاورید.

     ۳- مشخص کنید که آیا افراد گروه یا خودتان می توانید آسیب دیدگی ها را  تا حد قابل قبولی کاهش دهید یا نیاز به کمک دارید.

     ۴- درصورتی که تلفن شما آنتن نمی دهد و کسی را به سادگی در آن حوالی نمی توان پیداکرد.

یکی از اعضای گروه و یا خودتان، بعد از درمان و استراحت کافی به جستجوی کمک بروید.

     ۵- هیچ وقت فرد آسیب دیده را بدون مراقب رها نکنید؛ مگر درحالتی که چاره ی دیگری ندارید.

مختصات و محل را به خوبی به خاطر داشته باشید. همراه داشتن GPS در این موارد بسیار کمک کننده است.

     ۶- مصدوم مشکوک به آسیب دیدگی در ناحیه ستون فقرات را به هیچ عنوان تکان ندهید. اورا گرم نگه داشته و از کم آب شدن بدنش جلوگیری کنید.

     ۷- اگر نیاز به جابجایی و پناه گرفتن دارید، سعی کنید تا جای ممکن از مسیر پاکوب دور نشوید. چرا که تمرکز تیم های امداد و نجات بیشتر روی این محل ها خواهد بود.

در صورت فاصله گرفتن از مسیر کوهنوردی ، مسیر جابجایی تان را علامت گذاری کنید.

 

وسایل ارتباطی ضروری در کوهنوردی

هنگام کوهنوردی تلفن همراهتان را همیشه همراه ببرید.

هنگام بروز حادثه، زمان بسیار حیاتی و حائز اهمیت است و موبایل شما می تواند زمان زیادی برایتان ذخیره کند.

اگر به مناطقی سفر می کنید که پوشش شبکه تلفن همراه در آن وجود ندارد، بیسیم و وسیله ارتباطی رادیویی با خود همراه ببرید تا بتوانید دیگر افراد گروه را که احیانا از دید شما خارج شده اند، پیدا کنید.

 

اگر در کوهنوردی تازه کارید، موارد زیر را  حتما با دقت بخوانید

بدون شک کوهنوردی بسیار لذت بخش و جذاب است، اما این جذابیت خالی از خطر هم نیست.

اگر تازه کار هستید کوهنوردی را با مسیرهای کوتاه شروع کنید تا به این ترتیب خطر مواجه شدن با آسیب ها و صدمات  را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهید.

 به آرامی صعود و فرود کنید و رفته رفته با افزایش تجربه و اعتماد به نفستان مسیرهای بیشتر و دشوارتری را انتخاب کنید.

اگر زود به خودتان سخت گرفته و فشار بیاورید بدون شک خودتان ، هم تیمی هایتان، گروه امداد و نجات و سایر کوهنوردان را در معرض خطر قرار خواهید داد.

براساس توانایی هایتان برنامه ریزی کنید و هنگام برنامه ریزی همیشه ضعیف ترین فرد گروه را در ذهن داشته باشید.

آنچه که کوهنوردی را زیباتر می کند همین غلبه بر دشواری هاست. تمام کوهنوردانی که بر بلندترین نقاط زمین پا گذاشته اند؛ از برداشتن گام های کوچک شروع کرده اند.

 

کمک های اولیه

بدون شک شرکت در برنامه های آموزشی ارائه کمک های اولیه بسیار ارزشمند است.

شرکت در این برنامه ها بسیار ارزان قیمت و حتی گاهی رایگان است.

خوشبختانه یادگیری نحوه ارائه و انجام کمک های اولیه بسیار ساده و در مدت زمان کمی قابل انجام است. ا

ین آموزش ها می توانند بی اندازه ارزشمند باشند.

همیشه جعبه کمک های اولیه با خود همراه ببرید.

 

ابزار کوهنوردی

برای صعود مؤثر به کوه‌ها نیاز به ابزارهای متفاوتی است.

البته در هر صعود بسته به نوع صعود، منطقه مورد نظر، زمان و فصل اجرای برنامه، ممکن است ابزار و تجهیزات متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از این وسایل کوهنوردی عبارت‌اند از:

1- کفش مخصوص کوه

2- کاپشن گورتکس

3- کاپشن پلار

4- کوله پشتی

5- باتوم کوهنوردی

6- دستکش

7- کلاه مناسب فصل

8- بادگیر

9- جوراب کلفت

10- کیسه خواب

11- فلاسک چای

12- بطری آب

13- وسایل شخصی مانند قاشق و چنگال چاقو

14- چراغ قوه

15- وسایل کمک خوراکی مانند: فندک، نمک، چاقو،

16- کیف کمری برای نگهداری وسایل حفظ حیات.

نکته : وسایلی که همیشه و در هر موقعیت لازم است همراه کوهنورد باشد، زیرا ممکن است کوهنورد به دلیلی ناچار به ترک کوله پشتی اش شود:

نقشه- موبایل جی پی اس دار- خوراکی (نان و کشمش و …)- برنده (چاقو)- دوزنده (سوزن و نخ)- سوزنده (کبریت یا فندک)- باند کشی و باند استریل .

عموماً برای کوهنوردی یا فتح قله‌ای به راهنما نیاز است.

.

آنیک بزرگترین فروشگاه اینترنتی لوازم ورزشی ایران


فروشگاه اینترنتی لوازم ورزشی آنیک ، یک مرجع تخصصی در زمینه لوازم و تجهیزات ورزشی می باشد، که درآن انواع کفش های ورزشی، لباس های ورزشی و ملزومات و تجهیزات کلیه ورزشهای رایج دنیا به صورت آنلاین به فروش می رساند.

فروشگاه ورزشی آنلاین آنیک به منظور سهولت مشتریان خود در خرید انواع لوازم ورزشی، می کوشد تا محصولات بسیار با کیفیت از تمامی برندهای معروف و معتبر ورزشی جهان را در تمام زمینه های ورزشی در یک فضای قابل اعتماد مجازی گردآوری و ارائه نماید.

آنیک با هدف رسیدن به یک مرجع تخصصی در زمینه لوازم ورزشی در تلاش است تا با آگاهی دادن به مشتریان خود در جهت استفاده از کالا های  ورزشی و همچنین بررسی و مقایسه انواع محصولات ورزشی به خواسته مطلوب خود دست یافته و از رقبای اصلی خود پیشی بگیرد. 

همچنین آنیک ، جهت جلب رضایت مشتریان گرامی ، انواع لوازم ورزشی را همراه با گارانتی اصالت و کیفیت کالا و امکان برگشت و تعویض کالا، همراه با ارسال به درب منزل و ارائه تخفیف های ویژه ، در اختیار همگان قرار داده است .

محصولات قابل ارائه در فروشگاه اینترنتی آنیک  در این بخش شامل، ابزار های فنی کوهنوردی ، انواع چادر های کوهنوردی و مسافرتی ، انواع کیسه خواب ، خوراک پز و ظروف کوهنوردی ، کوله پشتی های کوهنوردی و مسافرتی ، همراه با لوازم جانبی کوهنوردی  و ... می باشد .

نمایش 1 - 24 از 362 آیتم